Cube Team je domaća kompanija koja posluje u domenu poslovnih informacija, sa misijom promocije i korišćenja savremenih tehnika i alata, a čijom se primenom dolazi do kvalitetnih informacija, koje se distribuiraju klijentima radi povećanja efikasnosti odlučivanja i radi povećanja njihove prodaje.
Pored procene kreditnog rizika, izveštavanja i usluga monitoringa, oni se bave analizama poslovnih tržišta, trgovinskim izveštajima i praćenjem konkurencije. Rešenja i prodajni alati namenjeni su velikom broju kompanija koje već posluju ili onima koji tek planiraju da uđu na tržište Zapadnog Balkana, bilo da je reč o FMCG sektoru, auto-industriji, finansijskom ili transportnom sektoru, agro industriji, farmaceutskoj industriji i telekomunikacijama, a za 100 najvećih u Srbiji govori Marko Radojičić.
Odakle je potekla ideja za pokretanje kompanije Cube Team?
Jedan od glavnih razloga za pokretanje CUBE-a bio je izazov sa nenaplaćenim potraživanjima u mojoj drugoj kompaniji i nemogućnost jednostavne redovne kontrole likvidnosti klijenata. Kako je Milan Popadić, drugi osnivač i moj kolega sa fakulteta, tada već imao veliko znanje iz oblasti finansija i investicionog konsaltinga, potražio sam savet od njega, a zapravo smo zajedno došli do nekoliko ideja koje smo odlučili da ponudimo tržištu kao inovativna rešenja, koja olakšavaju ljudima u kompanijama da, sagledavanjem svojih klijenata, smanje rizik, a zatim i automatizuju proces kontrole portfolija, ali i ubrzaju akviziciju novih klijenata.
Kako je tekao put od ideje do realizacije osnivanja vaše kompanije?
Verujem, kao i većina startupova, u početku je bilo dosta spoticajnih i uglavnom demotivišućih situacija, ali vera u budući uspeh, entuzijazam i mnogo zalaganja nam je omogućila da postavimo CUBE TEAM na zdrave noge. Najviše nam je značila pohvala klijenata koje su svakodnevno održavale motivaciju celog tima na najvišem nivou.
Kako funkcioniše Cube Team i koliko ima zaposlenih?
Mi smo tim od dvadesetak entuzijasta koji je svakodnevno predan vernim klijentima sa željom da naučimo od naših partnera i time unapredimo naše i poslovanje naših klijenata. Funkcionišemo kao porodična firma (iako nismo rođaci), ali mislim da nam taj odnosi i omogućava da brzo sagledamo potrebe i želje klijenata. Mnogo nam znače kritike i trudimo se da maksimalno naučimo iz njih i naravno da ih ne ponovimo, ali se isto tako, kao deca, obradujemo pohvalama koje nam redovno upućuju oduševljeni klijenti, na čemu smo im “do neba” zahvalni.
Često se prisetim konstatacije jednog klijenta koja mi je lično mnogo značila: “Ne znam kako ste me našli u pravom momentu, ali sam vam zahvalan na ideji i rešenju koje ste mi pružili i pokazali da inovativna rešenja ne moraju mnogo da koštaju i da nisu teška za korišćenje.
Šta je ključno za uspešan biznis?
Verujem da je u početku mnogo bitno da čovek veruje u ideju do koje je došao “hladne” glave i da se maksimalno posveti tome da je što pre plasira tržištu. Nije ključno da se proizvod ili usluga sviđa njemu, već korisniku i to uvek treba imati na umu. Ali nakon nekog vremena, kada se uspostavi tim i organizacija, neophodno je detaljnije razraditi finansijski plan i odlučiti da li se nastavlja sa daljim investiranjem i “osvajanjem” klijenata ili je potrebno malo usporiti. Nisu sve ideje spremne za tržište baš tada kada vi to mislite i zato je bolje malo pauzirati i tu energiju možda usmeriti na neku novu ideju do koje ćete sigurno doći. Verujte mi. Čim ste počeli da razmišljate na taj način, više nema povratka. U vama je proradio preduzetnički duh!
Kažu da je neuspeh u biznisu sastavni deo uspeha. Kako to komentarišete?
Zaista su retki biznisi koji su od samog osnivanja imali konstantan kratkoročni trend rasta. Uvek postoje situacije, a naročito u početku, kada nismo u situaciji da najkvalitetnije izbalansiramo potrošnju i prihode što je često rezultat neadekvatne likvidnosti. Iz tog razloga je neophodno da, u početku, osnivači često prave finansijske preseke koji će im ukazati na ovakve situacije. Baš tada rešenja CUBE-a mogu dosta da pomognu u kreiranju realnije slike trenutnih i potencijalnih kupaca i dobavljača, jer u većini slučajeva vlasnici ili osnivači nemaju vremena da se bave ovim poslovima koji mogu da budu ključni u kritičnim situacijama.
Koliko su mladi ljudi danas zainteresovani za pokretanje sopstvenog posla?
U poslednje tri godine, 40 odsto kompanija su osnivači starosti do 35 godina.Iz ovih cifara možemo zaključiti da se zaista veliki procenat mladih ljudi upušta u preduzetničke vode što i jeste pravi put za zdrav rast privrede zemlje. Ove kompanije su spremne na veće rizike, ali i sposobne da donesu nova inovativna rešenja i time učine lokalno tržište i privredu konkurentnijom ,ali i izazovnijom za mlade naraštaje koji tek dolaze.
Kakvo je tržište u Srbiji i koje su mogućnosti za poslovanje? U kojim delatnostima se najveći broj ljudi upušta u preduzetničke vode?
U poslednje tri godine, najzastupljenije delatnosti su računarsko programiranje i delatnost restorana i pokretnih ugostiteljskih objekata. Država bi trebala malo više da se fokusira na IT potencijal našeg društva jer je ta delatnost nešto što može da bude zaista ključni pokretač budućeg razvoja cele ekonomije. Naši programeri i inženjeri su u svetu poznati kao elokventni i stručnjaci sa kvalitetnih znanjem što nam je odlična pozicija za dalji napredak i povećanje ponude visoko kvalifikovanog kadra. Još jedna bitna stvar je i to da je pandemija omogućila masovan rad na daljinu, čime će ovaj kadar ostati u Srbiji i time doprineti daljem razvoju ekonomije.
Kako procenjujete trenutni odnos osnovanih i ugašenih kompanija u Srbiji?
Od početka godine osnovano preko 16.000 kompanija, a ugašeno 9.000 što je, ukoliko ostane isti trend do kraja godine, standard za naše tržište. Na osnovu samo ovih informacija se može zaključiti da se tržište polako vraća u normalu.
Kako doći do investicija za pokretanje sopstvenog biznisa?
Lično smatram da za ideje koje ne zahtevaju veliki početni kapital, treba pokrenuti što pre sa minimumom investicija. Svaka ideja ima mnogo više šanse ako se pokrene ranije od one za koju se potrošilo više vremena radi kompletiranja različitih sitnica. Vaše rešenje sigurno neće biti najbolje u početku, što ne treba ni da očekujete. Ali će vaš konstantan predan rad u narednim mesecima dovesti do toga možda jednog dana postane najbolje u Srbiji, regionu ili možda u svetu. Mi u Srbiji već imamo nekoliko kompanija koje su svetu ponudile neka rešenja koja su postala najbolja u svojim kategorijama, što bi trebalo da ohrabri sve nove inovatore.
Zašto je važan networking i podrška preduzetnicima?
U današnje vreme svaka osoba je “bombardovana” velikom količinom informacija i veoma je teško, a često i nemoguće, isfiltrirati samo one koje su ključne za vas. Spajanjem ljudi i biznisa kroz networking događaje, daje ozbiljnu priliku novim idejama da dođu do pravih korisnika i na taj način zauzmu pravu poziciju na tržištu.
Ivana Stanković