Izvoz rakije od voća je u 2020. godini porastao za 30 odsto, a 67 odsto rakije iz Srbije se izvozilo u Nemačku, SAD, Hrvatsku, Crnu Goru i BiH.
„Procenjuje se da se u Srbiji proizvede između 50 i 60 miliona litara rakije, uključujući i rakiju proizvedenu u sopstvenim domaćinstvima. Najveća proizvodnja je u Rasinskom, Šumadijskom i Zlatiborskom kraju“, kaže Aleksandar Bogunović, sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju Privredne komore Srbije.
Najatraktivnija tržišta su Nemačka i SAD, a zatim slede Australija, Kanada, Austrija i Švajcarska. Proizvođačima iz Srbije su interesantne i baltičke zemlje, a potom i Poljska, Švedska i Ukrajina, ističe Igor Kronja iz Centra za spoljnotrgovinsku analitiku Privredne komore Srbije.
„Naša startna pozicija je dobra jer imamo izuzetan kvalitet proizvoda, što je dobar preduslov za uspeh“, ističe Kronja. „Zajednička marketing strategija u promovisanju rakije kao srpskog brenda mogla da donese mnogo uspeha, posebno ako se bude insistiralo na viševekovnoj tradiciji, po uzoru na škotske proizvođače viskija“, objašnjava Kronja.
U porodičnoj destileriji „Artisani Destileri“ rade na razvoju organskih zasada i proizvodnji rakije od organskog voća. U realizaciji ove ideje pomažu im subvencije Ministarstva poljoprivrede, ali i stručna usavršavanja u oblasti organske proizvodnje.
„Pratimo trendove i smatramo da je organska proizvodnja budućnost. Takođe, uvodimo i modele cirkularne ekonomije u proizvodnju, jer to smatramo važnim faktorom konkurentnosti na domaćem i svetskim tržištima, imajući u vidu da je u svetu očuvanje životne sredine jedan od prioriteta“, kaže Milica Nejković iz destilerije „Artisani“.
Kompanija Stara Sokolova je prisutna na svetskim tržištima već 15 godina. Kupce imaju od Amerike, Australije i Rusije, zemalja Zapadne i Severne Evrope, do Dubaija i Singapura.
“Kvalitet srpske rakije je na zavidnom nivou upravo zbog jake konkurencije na domaćem tržištu. Zbog toga našu rakiju kupci širom sveta prepoznaju po kvalitetu. To nam omogućava da trajemo i opstajemo”, kaže Ivan Bogdanović, vlasnik ove kompanije.
Različita tržišta zahtevaju različite ukuse. U Rusiju, Dubai i Singapur prednost imaju šljivovica, viljamovka i dunjevača. Na tržišta Amerike, Australije i Zapadne Evrope se plasira uglavnom šljivovica. Do kupaca dolaze po preporuci, preko interneta, ali i kroz kontakte i nastupe na sajmovima koje organizuje Privredna komora Srbije.
„U narednom periodu treba raditi na snažnijem marketinškom predstavljanju srpske rakija kao de luks proizvoda, razvoju onlajn promocije i zajedničkom nastupu srpskih proizvođača“, zaključuje Bogdanović.
Izvor: Privredna komora Srbije
Foto: Pixabay